Czy do emerytury trzeba mieć świadectwo pracy? Jego brak może wiele skomplikować

Dodano:
Wiek emerytalny Źródło: Shutterstock
Aby przejść na emeryturę, trzeba nie tylko osiągnąć wiek emerytalny, ale i wymagany staż pracy. Co zrobić, gdy brakuje świadectw pracy lub dokumentów?

Seniorzy, którzy wkrótce będą przechodzić na emeryturę, powinni zadbać o uzyskanie wszystkich dokumentów potwierdzających ich staż pracy. W innym przypadku mogą mieć problem z uzyskaniem pełnego świadczenia.

Kiedy można przejść na emeryturę?

Aby przejść na emeryturę, trzeba spełnić pewne kryteria. Najważniejszy jest wiek emerytalny, który wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Oprócz tego trzeba posiadać staż pracy: 20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn. Im wyższy staż pracy, tym większy kapitał zgromadzony na koncie emerytalnym, a zatem wyższa emerytura.

Co zrobić, gdy brakuje świadectw pracy?

Staż pracy trzeba udowodnić odpowiednimi dokumentami. Oprócz dyplomów potwierdzających ukończenie szkół średnich, zawodowych czy uczelni wyższych, istotne są także świadectwa pracy. Problem może pojawić się wtedy, gdy nie tylko nie mamy takiego świadectwa, ale i gdy nasz zakład pracy już nie istnieje. Co robić w takiej sytuacji?

Najczęściej firmy, które zostały zamknięte, były przejmowane przez inne podmioty – tak działo się w sytuacji prywatyzowania państwowych zakładów pracy. W takiej sytuacji warto dowiedzieć się w tym miejscu, czy dana firma ma archiwalne dokumenty. Jest bardzo możliwe, że pozostały tam dane poprzednich pracowników i archiwalne dokumenty.

„Jeśli zakład pracy już nie istnieje to na podstawie pism, wpisów w książeczkowych dowodach osobistych wydawanych do końca 2000 roku czy legitymacji ubezpieczeniowej warto ustalić dokładną nazwę i adres ostatniej siedziby” – powiedziała „Dziennikowi Gazecie Prawnej” Iwona Kowalska-Matis, rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...